Isnin, Jun 15, 2009

Perjuangan Belum Selesai - Apa Lagi?

Alhamdulillah. Perkataan itu saja yang keluar dari mulut sahabat-sahabat seusai majlis pada petang Jumaat lepas. Sudah penuh di blog-blog sahabat-sahabat Rakan Mahasiswa Kutan bercerita tentang pengalaman kami selama 1 minggu program bersama adik-adik UPSR 2009 yang bertempat di Sek Keb Kutan. Cuma saya baru hari ini dapat meluangkan sedikit masa menulis. Buah fikiran saya pun mungkin sudah lari sedikit kerana semalam sudah saya luahkan di dalam laporan rasmi persatuan dan di laman blog RMK sendiri.


Program apa yang saya maksudkan? Rakan Mahasiswa Kutan iaitu satu persatuan anak-anak muda Mukim Kutan yang terdiri daripada mahasiswa/wi dari sepelusuk institut pengajian tinggi di dalam mahupun luar negara telah buat kali ke-4 nya menganjurkan program, yang kali ini bersama adik-adik di sekolah. Kelas Intensif UPSR 2oo9 siri 1 ini bertujuan untuk membantu adik-adik dalam pembelajaran mereka sekaligus menghabiskan sisa-sisa cuti mahasiswa/wi dengan perkara yang lebih berfaedah, bukan sekadar duduk 'cokoh' membela lemak di rumah. Lemak saya? LOL!! Tidak pasti bertambah atau berkurang :p


Kata seorang teman, program2 yang dianjurkan RMK ini bertujuan untuk membuka minda dan memberi pengalaman kepada mahasiswa/wi sebagai persediaan berhadapan dengan masyarakat di lain waktu. Mungkin betul juga katanya. Tapi tidak semua orang boleh jadi seperti dia atau presiden RMK sebagai contoh. Boleh bercakap di hadapan orang seperti berceramah dan memimpin berpuluh2 atau beratus orang. Kalau semua orang menjadi pemimpin, siapa yang akan dipimpin? Kalau semua orang nak buat kerja dalam bangunan, siapa yang nak buat bangunan? Kalau semua orang nak jadi cikgu mengajar, siapa nak jadi anak murid? Kalau semua orang nak buat kerja2 teknikal, siapa nak jadi setiausaha atau kerani? Kalau semua orang hanya tahu membuang sampah dalam tong sampah, siapa yang nak kumpul untuk dilupuskan? Saya tahu, mungkin anda fikir saya tidak mengangkat tangan dengan kenyataan teman.. Bukan begitu maksud saya. Kita memang perlu dilatih, memang wajar pun mencari pengalaman kerana kita hidup di dunia pinjaman Allah ini, bukan seorang, tetapi bermasyarakat. Cuma tahap antara manusia itu berbeza-beza. Citarasa juga berbeza-beza. Tahap kecerdikan dan kelajuan juga berbeza. Tidak boleh la kita memaksa orang jika dia betul2 tidak mahu. Mungkin ada sesuatu di fikirannya yang mahu dia lakukan. Jangan pelik kenapa tulisan saya sedikit pelik kali ini. Saya cuma ingin meluahkan 'asam yang terperam' supaya tidak menjadi 'bubur yang masam dan basi'. Hahaha~~ Mengarut je saya nih. Biarlah.



Tapi apa kena dengan tajuk tulisan ini? Setiap kali mesyuarat, bos pasti tekankan, apa yang kami lakukan ini, niatlah kerana Allah. Semua perkara yang kita lakukan selagi tidak menyentuh hukum haramnya, adalah perjuangan di jalan Allah. Seusai program kali ini, masih ada lagi program2 lain yang ingin kami lakukan. Tujuan utama kami, berbakti kepada masyarakat terutama kampung kami sendiri. Tapi bukan setakat ruangan ini, hidup kita ini adalah perjuangan. Julai ini akan saya melangkah ke alam lain pula. Perjuangan menuntut ilmu di alam penuh keduniaan. Jauh sekali saya melihat perkara yang mengingatkan kita kepada Akhirat. Apa yang saya perlu lakukan adalah menguatkan diri, mental dan fizikal, memohon doa supaya Allah menjaga hati, perasaan, nafsu, akhlak dan tingkah laku saya dan teman2 ke jalan yang diredhai Nya. "Tetapkanlah hati2 kami ke jalan yang diredhaiMu, ya Allah. Ameen~~~"






Tamat untuk hari ini ^_^. Penat seketika, saya ada 2 tasks menunggu untuk disiapkan. Interpreting journal - History & Leadership?? Uwaii~~ Taihen desu!!! Harap dapat elaun. Agagagaga~~~ Offline dulu.

p/s: Dapat hadiah birthday 2 lollipop, 1 dari cik Tim - adik saya makan dan satu dari Aufa (Flourences Lollipop) tapi last2 dia sendiri yang makan. Haisshhhhh~~

Ya Nabi salam alaika ya Rasul salam alaika ya Habib salam alaika ..solawatullahi alaika

Rabu, Jun 03, 2009

Happy Birthday elniea!!

Do not be in a hurry to succeed. What would you have to live for afterwards?
Better make the horizon your goal; it will always be ahead of you.

1 Jun lepas, tiba jua hari kelahiranku yang ke 2* .. XD Diam2 sudah. Tapi 4hb Jun juga saya menanti ucapan otanjoobi kepadaku. Aik, 1 Jun kan dah lepas, kalau dah lepas tu lepas la.. Tak malu nak lagi, haha~~ By the way, birth date saya ada 2 ok! 1 Jun & 4 Jun. Either one is the DAY! So, korang boleh wish mana2 tarikh. Tapi kenapa? Hmm... Tak apalah, biarlah saya rahsiakan dulu kenapa. Tapi mungkin ada beberapa orang teman rapat saya yang tahu kenapa. XD Dan saya terkejut, sebab dia~ salah seorang orang2 yang wish birthday saya. Terharu pula ;( Saya tak dapat apa-apa hadiah material pun sebenarnya. Tak kisah pun, sebab orang dah wish tu pun bermakna mereka ingat! JUTAAN TERIMA KASIH BUAT ANDA SEMUA YANG MENGUCAPKAN SALAM OTANJOOBI PADA SAYA!! \(^_^\)

Apa yang saya rasa??
And my heart springs anew, bright and confident
and true,
And the old love comes to meet me, in the dawning and the dew.
Yo yo oo je kamu ni Rose XD

2 hari sebelum hari lahirku, saya ke KL untuk jalan2 cari makan angin XD , bersama abang, kakak, kakak ipar dan Syamil yang Comel!! Tau tak? Mungkin anda akan gelak sebab ini kali pertama saya ke zoo!! Hmm.. Agak jauh perjalanan dari Rawang (abang duduk Rawang tapi kerja kat UM - apala duduk jauh2 ..aisshh XD ), kami ke Zoo Negara. Bukan setakat Syamil yang teruja tengok ikan-ikan besar, zirafah, gajah, cipan dan yang sewaktu dengannya, tapi saya yang dah besar panjang ni (dah boleh kawin pun, hahahaha XD) pun turut sama ke'kagum'an. Kemudian kami ke UM singgah solat - rindu sebenarnya bila lalu PASUM dan 11th kolej. Huhu~~ ;( Kemudian pergi makan di MV. Kami meninggalkan kedai Chicken Rice Shop dalam keadaan meja bersepah, semua sebab Syamil yang sepahkan, bukan kami!! XD

Tapi time balik kampung, tiba-tiba saya dijangkiti demam selsema pula. Selsema orang bukan selsema babi. Sekarang pun masih lagi dalam keadaan tidak sihat. Harap dapat sihat secepat mungkin. 6hb-12hb Jun ni, saya dan rakan2 Rakan Mahasiswa Kutan masih ada tanggungjawab lain. Kami dari RMK menganjurkan kelas intensif untuk pelajar2 UP SR Sek Keb Kutan dan satu ceramah motivasi di majlis penutup program nanti. Sebenarnya saya ditugaskan untuk subjek sains, tapi saya langsung tiada keyakinan mahu pun semangat untuk mengajar. Puas saya yakinkan diri, tapi masih tak dapat. Sekarang saya masih lagi mencuba. Huhuhu~~ Ya Allah, kuatkan lah diri daku hamba Mu yang sentiasa lemah ini!! Amin~~

Result final exam keluar pada 1 Jun, hari lahir ku, mungkin juga sebagai hadiah barangkali. Tapi saya check pada 2 Jun, tidak terkejut sebenarnya, kerna sudah saya jangka. Prestasi menurun agak sedikit mendadak. Tapi masih boleh dikawal, harapannya. Ingin ku usaha lagi pada sem hadapan. Sebenarnya saya ingin menulis banyak lagi kerana makin lama tak update, makin banyak perkara bersarang di minda kecilku. Tapi mungkin setakat ini dulu. Jumpa lagi nanti.

Syamil yang sentiasa girang \(^_^)/



Cipan

Blurring of Rose at Zoo (macam rusa masuk kampung XD)



Ya Allah,..Aku ingin berjaya bukan kerana aku ingin takabbur pada Mu..tetapi aku ingin membuktikan kebesaranMu bahawa Kau selalu bersama orang yang berusaha..,bersabar dan betawakal..Ya Allah jika bukan Kau yang memberikan ketabahn pada keluargaku selama ini,kami akan jauh dariMu.Dalam kemiskinan duniawi Kau telah menghidupkan keluarga kami dengan kasih sayang,ketenangan dan keharmonian.Tamaknya aku Ya Allah kerana terus bermohon padaMu supaya Kau kekal memberikan kami nikmat.Aku ingin membahagiakan ibu bapa,guru2, teman2 dan Umat Islam atas kejayaanku...Ya Allah Ya Tuhanku..perkenankanlah doaku.." Ameen cinta dari Pencipta. Allahlah kekasih yang paling memahami. Masakan tidak, Dialah Raja segala cinta kerana Dialah sebenarnya Pencipta cinta.

p/s: Sekarang sudah 4 Jun, sudah ada beberapa orang teman yang wish kali kedua. Good and thanks to u frens~~ ^_^

Ya Nabi salam alaika ya Rasul salam alaika ya Habib salam alaika ..solawatullahi alaika

Jumaat, April 17, 2009

RMK's Leader

Well, i just got this when I try to check any updated news on RMK's blog. I should say, I have to check on. I almost but never forget. Just don't worry boss!! ^_^



Just to think of this, my brother always saids, "perjuangan belum selesai". Rosniah, wake up! It's just another notch as the clock keeps tickin'. Ciao!

Ya Nabi salam alaika ya Rasul salam alaika ya Habib salam alaika ..solawatullahi alaika

Isnin, April 13, 2009

Uneasiness AND Happiness

To sit in the shade on a fine day, and look upon verdure is the most
perfect refreshment.

Salam penuh rindu dan sayang pada semua makhluk mcm saya ^_^

Saat saya menulis ni 13 April = 17 Rabiul awal. Saya di kampung sekarang. Jauh dari buku2, jauh dari hostel, jauh dari teman2, jauh dari keserabutan otak, jauh dari perasaan yang gundah gulana, jauh dari segalanya. Ye kah?? :p Tulisan yang saya draft kan dari minggu lepas, terpaksa saya delete dan tulis baru. Sudah lapuk tapi belum basi la lagi.

Sebenarnya saya balik rumah niat nak rehatkan otak saya sebelum saya aktifkan otak saya semula untuk final exam minggu depan. Tapi hari ini saya dikejutkan dengan berita membuatkan hati saya sedih. Dua sahabat saya di hostel ada masalah sesama mereka. Dan masalah itu juga melibatkan saya di sini. Bermain dengan emO, egO dan keinginan diri sendiri membuatkan saya tersepit antara kami. Seorang kawan saudara seagama saya dan seorang lagi Kristian.
Mahu dengan tidak, dengan kegelisahan saya sepanjang hari, saya cerita kan juga pada mama dan adik. Pendengar dan penasihat hidup saya. Pendapat saya sama dengan mama, mungkin kerana agama kami tidak sama. Bukan bermaksud kami tidak boleh berkawan. Bukan bermaksud kita tak boleh bersatu. Tapi dalam cara mengendalikan hati dan perasaan, Islam punya cara tersendiri. Seperti ego dan marah, boleh dilunturkan dengan wudu' dan solat. Boleh diredakan dengan cepat. Itu perbezaan yang saya nampak, bila hari-hari saya bersama mereka. Saya dah cuba buka 1 langkah penyelesaian, tapi apa yang bakal berlaku esok dan esok, saya serahkan pada ketentuan Allah saja. Hanya doa yang saya mampu lakukan sekarang.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Kalendar iPod saya menunjukkan saya free minggu ini. Yalah, study week, study lah, apa lagi. Tapi ade 1 assignment, 1 tutorial dan 1 report saya kena siapkan minggu ni. Aishhh!! Tak faham saya. Dah masuk study week pun ada kerja gak. Tapi setakat ni, saya baru buat separuh. Tinggal lagi separuh. Minggu ni jugak ramai kenalan lama saya buzz saya. Rindu pula pada kalian2~ S.K.KUTAN, MMPPP, IMTIAZ & PASUM ~ Rindu sahabat baik saya dari kecil, Asiah, sahabat saya Ema, Anes, Eah dan Qaira. Oh, thanks to Imie for his visit to Wang Ulu. Ahakz~ Jumpa jugak tempat pedalaman tuh. Imie, anda pelawat pertama saya di situ. Terharu betul~~

27-1 April, saya dengan suka rela nya, telah menjadi sukarelawan untuk IMT-GT 11th, Indonesia-Malaysia-Thailand Growth Triangle (klu x silap saya la :p). Saya bertugas bahagian sukan badminton, jadi linesmen and so on. Seronok jugak ^_^. Boleh jumpa atlit2 Universiti2 dari Indon dan Thai. Dan saya tahu ramai terkejut saya terlibat, termasuk dia~. Saya join tak ada sebab. Saya cuma rasa saya mahu join. Sebelum ini, saya tak pernah join sebab saya tak rasa saya perlu dan saya tak ada keinginan pun. Jadi, kepada dia~ dan yang lain, hidup ada putaran. Faham2 sendiri lah ye~~ ^_^

4 April, saya mengikuti lawatan Persatuan Pelajar Kejuruteraan Alam Sekitar ke Rumah Anak Yatim di Kangar Perlis. Dengan hati yang sangsi, sebab pada hari yang sama saya juga perlu hadir ke Entrepreneurship Talk di Dewan Kapitol, saya teruskan juga langkah ke rumah anak yatim. Elok2 je majlis perasmian bermula, tiba2 majlis diserang Datin. Terkejut tapi kelakar pun ada. Ya, kami tahu dia Datin dan saya pun selalu juga jumpa Datin2 lain, tapi tak ada lah sampai 'kerek' macam tu sekali.. Cukup lah kalau setakat nak mengkritik kami student U ni, tapi jangan menghina anak2 yatim yang turut bersama kami hari tu. Bukankah dalam surah ad-Dhuha sudah diterangkan dengan jelas, jangan ditengking dan dihina anak2 yatim. Saya betul2 tak faham dunia orang punya pangkat ni.. Hmmmm~~~ April 9 lawatan ke Loji Air pula, di Sg Baru. Loji air untuk water treatment dan terus distribute ke Langkawi. Lagi tambah seronok dapat tengok mereka treat water hari tu. ^_^

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Uh, dia~ buat saya keliru lagi. Saya kebetulan jumpa dia~ dan beberapa kawan lain masa nak balik kampung. Perlakuannya betul2 buat saya keliru. Tapi akhirnya dia~ akan pastikan bahawa, dia~ hanya menganggap saya sebagai seorang kawan saja. Apakah??? Macam mana hati saya mahu gembira seperti dulu? @_@ Saya mahu diam saja.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Yang pasti, saya sekarang mahu siapkan semua kerja saya. Kemudian fokus kepada final. Sem ini memenatkan otak. Saya harap saya dapat kekalkan prestasi atau lebih meningkat. Harapan dan doanya begitu. Saya mahu ceria seperti dulu.

kimochi ga: sleepy




IMT-GT



Visit to Loji Water Treatment process


Lawatan ke rumah anak yatim


Ya Nabi salam alaika ya Rasul salam alaika ya Habib salam alaika ..solawatullahi alaika

Ahad, Mac 15, 2009

Tak Baik Double Standard...

Salam perjuangan, moga setiap perkataan dan niat hanya keranaNya.

Alhamdulillah, tamat juga program setakat hari ini. Letih dan penat tak terkata. Hari ini 23 Rabiul awal 1430H, bersamaan 20 mac 2009. Habis program, tidur sahaja kerja saya, penat seyh.. huhu~

Pada 12 & 13 Mac, a week ago, saya mengikuti rombongan lawatan ke Taiping dan Penang. Lawatan wajib untuk field visit subjek school, Solid and Hazardous Waste Management. Petang Khamis sampai di Taiping, tujuan asal nak ke Safari Night tapi tak kesampaian kerana hujan lebat menyebabkan kami terpesong ke Taiping Sentral sahaja.

Jumaat pagi ke incinerator Faber Medi-Serve Sdn Bhd. Kami dibentangkan dengan user training on Clinical Waste Management. "Creating next generation environments for wellness".. Ditunjukkan macam mana clinical waste di-dispose-kan, termasuklah, the parts of human body, yang terpotong atau terputus, huhu.. Itu pengalaman.. ahakz~ Jumaat petang pula ke landfill di Pulau Burung, Seberang Perai Selatan, Pulau Pinang. Sesi ceramah untuk Solid Waste Management sangat 'best'. Anda boleh bayang sendiri hygiene di sanitary landfill macam mana..ahakz~
---------------------------------------------------------------------------------------
(x dpt upload gambar, internet wang ulu sangat ulu..huhu~~ next time i'll upload the trip pics~)

Pagi sabtu 14 Mac, saya ke Sek. Keb Panggau pula untuk program Khatan Perdana - Tok Mudim oh Tok Mudim, seliaan Nasrul, sahabat saya (Allah, tabahkanlah dia). Diberi tanggungjawab oleh sahabat saya, untuk menguruskan bahagian cenderahati, saya tabahkan hati juga ke sana. Layanan yang agak mengguris hati oleh beberapa orang crew hari itu, even saya sendiri crew tapi dilayan acuh tak acuh, membuatkan saya tawar hati untuk menyertai program sedemikian bersama mereka. Mujurlah ada, most of crews hari tu tak berfikiran seperti mereka. Agaknya macam tula bila seseorang punya pangkat yang lebih tinggi. Kita hanya beza rupa, tapi hakikatnya kita sama sahaja. Tak terhindar salah padaNya.

Bertaqwalah kamu kpd Allah di mana pun kamu berada, iringilah kesalahanmu dengan kebaikan nescaya ia dapat menghapuskannya dan pergauilah semua manusia dengan budi pekerti yang baik.

HR Tirmidzi.

Apapun program tersebut termasuk lawatan itu, still give me nothing much but lesson and experience of how people treat people surround. Euphoria?? I wish for that to come back. Allah, tabahkanlah!!

kimochi ga: exhausted



Ya Nabi salam alaika ya Rasul salam alaika ya Habib salam alaika ..solawatullahi alaika

Sabtu, Mac 07, 2009

I am

I am deep in gratitude
I am a man who thinks he should
be thankful for the love you bring to me...
I am telling you I am no fool
for I am the one who needs you too
but most of all I am in love with you...
('-_-)...


Fuh, dapat gak cuti walaupun cuma 4 hari. Alhamdulillah. Di kampung sekarang, baru dapat nak update apa2 yang patut. iPod pun baru leh install banyak2 games~~ Woohoo!! Semuanya sebab kat hostel internet tahap nenek siput. Oppss!! sorry siput, x sengaja lak. Ahakz~~

Apa pun masa ni boleh nak rehat walaupun seketika. Februari sungguh memenatkan. Sebulan tidur lewat, setiap hujung minggu ada program, dan setiap minggu ada report, assignment, presentation, thesis, tutorial dan test. Sampai terlupa nak telefon mama kat kampung, huhu... Dan sampai 1 tahap, housemate kami kata, "Korang ni, aku balik kelas je, dok mengadap laptop ngan buku, aku bangun tido pun sama, dasat2" Wakakakaka... tak adalah 'dasat' mana pun, tapi 'dasat' la jugak, ahakz~

Well, thanks to March. Macam ada ruang sikit. Sekarang dah Mac, minggu depan ada lawatan ke incinerator dan landfill kalau tak silap saya. Field visit for report hazardous and solid waste. Dan nanti ada program bersama adik2 kampung di Perlis. Moga semua berjalan lancar. InsyaAllah.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

"Kamu, bilakah hati ini mahu gembira seperti dahulu?. ~Jangan dekat atau jangan datang kepadaku lagi. Aku makin terseksa kerana tak memilikimu. Tuhan, maafkan diri ini, yang tak pernah bisa menjauh dari angan tentangnya. Namun, apalah daya diri ini, bila ternyata, sesungguhnya, aku terlalu cinta dia...~ Ahakz, macam lagu Rossa pun ada. Tapi, memang pun, ahakz~~ Tuhan, jauhkan aku dari dia, jika itu kehendaknya"

----------------------------------------------------------------------------------------------------














FRIENDS
-------------------------------------------------------------------------------------------------


















DINNER & ANUGERAH DEKAN











-------------------------------------------------------------------------------------------------------
The end. Wakakakaka~ Short note to you my readers: Life is too short to wake up in the morning with regrets. So, LOVE the people who treat you right, forget about the ones who don't and believe that everything happens for a reason. If you get a chance, take it. If it changes your life, let it. Nobody said that it would be easy, they just promised it would be worth it. See you next time. InsyaAllah.

kimochi ga: exhausted


Ya Nabi salam alaika ya Rasul salam alaika ya Habib salam alaika ..solawatullahi alaika