Ahad, Jun 21, 2009

Tentang Kita dan ...

Manusia -
"Amboi, letih-letih aku tanam, senang-senang je ko makan!"

Tuhan -
"Amboi, letih-letih aku tumbuhkan ia, senang-senang je ko amek jual!"

Sepatutnya begitu, tapi kita tahu, bahawa Allah tidak berkata begitu. Kerana kita tahu, Allah Maha Pengasih lagi Maha Pemurah.

Seandainya kalian menghitung nikmat Allah, tentu kalian tidak akan mampu" (An-Nahl: 18)

Jangankan menghitung nikmat, mengkategorikannya saja tidak mungkin sebab nikmat Allah tidak terbatas banyaknya. Jadi, mengapa harus kita bersifat kedekut seperti itu. Tidak ada faedahnya malah akan dipandang hina oleh orang pula. Inilah topik perbualan saya dengan mama sewaktu kami sama-sama membersihkan halaman rumah semalam.


Jika kadang-kadang saya mengadu pada mama, bahawa makanan saya di hostel habis dikebas teman-teman (hak3~~), itulah nasihat mama. Rezeki itu kurniaan Allah. Bersyukur kepada Allah merupakan salah satu ujian dari Allah. Manusia dikurniakan banyak kenikmatan dan diberitahu cara memanfaatkannya. Sebagai balasannya, manusia diharapkan untuk taat kepada Penciptanya.

Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari setetes air mani yang bercampur. Kami hendak mengujinya dengan beban perintah dan larangan. Karena itu kami jadikan ia mendengar dan melihat. Sesungguhnya kami telah menunjukinya jalan yang lurus: Ada yang bersyukur, namun ada pula yang kafir. (Al-Insan: 2-3)

Menurut ayat tersebut, bersyukur atau tidaknya manusia adalah tanda jelas beriman atau kafirkah dia. Allah menciptakan manusia dalam bentuknya yang sempurna, memiliki pancaindera yang memungkinkan manusia untuk merasakan dunia di sekelilingnya, membimbingnya menuju jalan yang benar melalui Al-Qur'an dan Hadis. Sebaliknya, bersyukur hanya di saat menerima nikmat besar saja tidak akan bererti. Itulah sebabnya orang mukmin tidak pernah lupa untuk bersyukur kepada Allah. Moga kita semua tergolong di kalangan orang beriman, Ameen~

"Mama, orang dah siap. Nak snap gambar sat! Hehe~~" ^_^






p/s: Mama suka tanam BUNGA. Teringinlah ni, nak ikut jejak! :p
^_^

Ya Nabi salam alaika ya Rasul salam alaika ya Habib salam alaika ..solawatullahi alaika

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pttla kmu krs yerk..mknn dikebas org..tp okla 2,at least kmu dpt kurgkn bert...hehehe.. :P

Unknown berkata...

saya xnk kurangkan berat ye. saya nk tambah lagi 4 kilo. huhu~

p/s: walopun anonymous, sy ttp tau kamu siapa :p